مسابقه سرآشپزها

دنیـای آشپزی بسیـار وسیع‌تر از چیزی هست که درون نگاه اول بـه نظر مـی‌رسد و از زیرشاخه‌های متعدد تشکیل شده است. الهه سلامی آشپز شاید همـین مسأله باعث شده یک مسابقه تلویزیونی بین سرآشپزها شکل بگیرد. الهه سلامی آشپز شاهرخ امـیرمعزی، الهه سلامی آشپز تهیـه‌کننده مسابقه دستپخت معتقد هست موضوعات مرتبط با تغذیـه همـیشـه جذاب بوده و برنامـه‌هایی با این موضوع، درون زمره پرمخاطب‌ها قرار مـی‌گیرند. او مسابقه دستپخت را بهانـه‌ای به منظور تغییر نگرش مردم نسبت بـه مقوله آشپزی مـی‌داند و مـی‌گوید: الهه سلامی آشپز آشپزی یک علم هست که با ذوق و خلاقیت همراه مـی‌شود. این رشته درون دانشگاه‌ تدریس مـی‌شود و از‌جمله رشته‌های درآمدزاست. بـه همـین دلیل مبنای مسابقه دستپخت علمـی هست و افرادی کـه در این برنامـه حضور دارند همـه آشپز و سرآشپزهای متخصص و تحصیلکرده هستند. طبیعی هست رقابت سرآشپزها، مسابقه دستپخت را بـه یک برنامـه تخصصی بدل کرده کـه شاید به منظور عموم مردم جذابیت نداشته باشد؛ اما امـیرمعزی معتقد هست یک مسابقه حتی اگر تخصصی باشد باز هم به منظور مخاطبان جذابیت دارد به‌خصوص اگر رقابت بر سر آشپزی باشد. او درون این باره مـی‌گوید: فرمول هیچ کدام از برنامـه‌های ما تکراری نیست. داور هر مسابقه درباره دستورپخت غذا توضیح مـی‌دهد و بیننده درون ادامـه آموزشی دریـافت مـی‌کند کـه توسط 9 نفر با 9 شکل شیوه متفاوت ارائه مـی‌شود. بـه همـین دلیل او مـی‌تواند درون مقام یک قاضی، تماشاگر یک رقابت باشد و از آن لذت ببرد.

آشپزی و چیزهای دیگر

دستپخت، صرفا بر آشپزی و پخت غذا متمرکز نیست و مـی‌توان آن را یک مسابقه آموزشی دانست. شرکت‌کنندگان این مسابقه درون زمـینـه‌های متعددی قضاوت مـی‌شوند کـه از آن جمله مـی‌توان بـه دقت درون خرید، رعایت فرمول اصلی، پخت مناسب (نـه کم و نـه زیـاد)، مـهارت فردی، حفظ ارزش غذایی، محیط‌زیست (تفکیک زباله)، مصرف انرژی، خلاقیت، طعم و مزه، طراحی و تزئین غذا اشاره کرد.

به گفته امـیرمعزی، درون یک مسابقه تلویزیونی کـه با حضور افراد متخصص برگزار مـی‌شود، فرصت به منظور طرح مسائل مـهم فراهم است. او مـی‌گوید: اگر درون زمـینـه مصرف انرژی، تفکیک زباله و مواردی از این دست درون کشورمان مسأله داریم چه چیزی بهتر از این کـه چنین مسائلی درون یک مسابقه جذاب از سوی متخصصان و کارشناسان رعایت شود که تا توجه و حساسیت مردم افزایش یـابد. بـه همـین دلیل درون مسابقه دستپخت، صرفا بـه پخت غذا توجه نداریم و به مواردی چون نظافت، مصرف انرژی، تفکیک زباله، رعایت الگوی مصرف و... هم امتیـاز مـی‌دهیم.

یکی از مـیان همـه

برای تولید مسابقه دستپخت فراخوان داده شد و تعداد زیـادی از علاقه‌مندان بـه آشپزی به منظور شرکت درون این مسابقه داوطلب شدند. اگرچه قرار بود سرآشپزهای متخصص درون این مسابقه حضور داشته باشند، اما فرصت رقابت از افراد علاقه‌مندی کـه تجربه و تخصص نداشتند، گرفته نشد و آنـها هم مانند دیگران درون گزینش اولیـه مسابقه شرکت د. امـیرمعزی درباره گزینش اولیـه داوطلبان توضیح مـی‌دهد: داوطلبان متخصص و غیرمتخصص حتما از های اولیـه عبور کنند که تا امکان حضور درون این رقابت برایشان فراهم شود. از مـیانانی کـه تجربه و تخصص بالایی نداشتند، فقط یک نفر توانست مرحله گزینش را پشت سر بگذارد. این فرد دوره‌های مختصری گذرانده بود؛ اما مطالعات زیـادی درون زمـینـه تغذیـه و آشپزی داشت و در نـهایت از مـیان 9 شرکت‌کننده نفر هشتم شد و به مرحله بعدی راه پیدا نکرد.

سرآشپز برتر درون نوروز

شرکت‌کنندگان مسابقه دستپخت درون قالب گروه‌های 9 نفره با هم مسابقه مـی‌دهند. از مـیان افراد هر گروه کـه شش بار با هم رقابت مـی‌کنند، یک نفر بـه مرحله نـهایی راه پیدا مـی‌کند و در نـهایت بعد از برگزاری مسابقات همـه گروه‌ها، درون پایـان مسابقات و در اسفندماه 9 برنده بـه مرحله نـهایی راه پیدا مـی‌کنند. تاکنون سه گروه مسابقه داده‌اند و مسابقه گروه چهارم به‌تازگی آغاز شده است.

مرحله نـهایی مسابقه دستپخت با حضور 9 برگزیده دور اول، درون تعطیلات نوروز از شبکه یک پخش و در نـهایت یک نفر از آنـها به‌عنوان برنده نـهایی معرفی مـی‌شود و عنوان سرآشپز برتر سال 94 را بـه دست مـی‌آورد. بر‌اساس اظهارات امـیرمعزی، مسابقات نـهایی قرار هست در شـهرهای متخلف کشور تصویربرداری شود. برندگان، غــذاهای بومــی و محلی بپزند و داوران هم درباره غذا و فرهنگ غذایی هر شـهر اطلاعاتی درون اختیـار مخاطبان بگذارند.

مـیدان‌‌700 مترمربعی

در مسابقه آشپزی دستپخت، شرکت‌کنندگان از اولین مراحل آشپزی یعنی خرید مواد لازم، با هم رقابت مـی‌کنند؛ اما پرهیز از تبلیغ کالای موجود درون بازار و مدیریت و هدایت شرکت‌کنندگان هنگام خرید باعث شده هست بخشی از استودیوی این مسابقه بـه عرضه محصولات غذایی اختصاص یـابد.

به گفته تهیـه‌کننده این برنامـه، استودیوی مسابقه دستپخت چیزی حدود 700 متر مربع مساحت دارد کـه شامل فروشگاه، سالن اصلی مسابقه، اتاق داوری و دو اتاق به منظور ضبط گفت‌وگوهاست. از این مساحت چیزی حدود 350 متر مربع بـه سالن مسابقه اختصاص داده شده کـه همـه جور امکانات و تجهیزات لازم به منظور رقابت 9 سرآشپز را درون اختیـار مـی‌گذارد.

داوران دنیـا دیده

داوران مسابقه دستپخت از مـیان دانش‌آموختگان و متخصصان رشته آشپزی و هتلداری انتخاب شده‌اند. بـه گفته امـیرمعزی، نیمـی از داوران، سابقه کار درون شبکه‌های تلویزیونی دنیـا دارند و بیشتر آنـها درون جشنواره‌های آشپزی داخلی و بین‌المللی داور بوده‌اند. تاکنون شش داور با مسابقه دستپخت همکاری کرده‌اند و به زودی یک داور دیگر بـه جمع داوران این مسابقه اضافه مـی‌شود کـه اهل کشور مکزیک و البته مسلمان است. اسکار گنزالس از دانشگاه کانادا فارغ‌التحصیل شده هست و 17 سال سابقه کار حرفه‌ای دارد.

جلال زواره

داوران مسابقه دستپخت عمدتا خارج از کشور تحصیل کرده‌اند یـا دوره‌های آموزشی بین‌المللی را با موفقیت طی کرده‌اند.

جلال زواره فارغ‌التحصیل رشته هتلداری، چند دوره معتبر بین‌المللی را درون چند کشور اروپایی گذرانده و ده سال بـه صورت حرفه‌ای درون زمـینـه هتلداری و آشپزی فعالیت مـی‌کند.

معین معینی

عشق بـه آشپزی و خلاقیت درون پخت غذاهای مختلف، معین معینی را راهی دانشگاه جرم براون کانادا کرد. دوران کارآموزی را درون ایرلند جنوبی گذراند و بعد از آن بـه سوئد رفت. مارکوپولوی آشپزی، بعد از راه‌اندازی چند رستوان بین‌المللی با بیش از 13 سال تجربه کاری، حالا یکی از داوران مسابقه دستپخت است.

فرانسوا حسین

داور فرانسوی‌الاصل مسابقه دستپخت، مسلمان شده، همسری ایرانی دارد و ساکن تهران است.

او بیش از 20 سال درون زمـینـه آشپزی فعالیت کرده است. گاهی بـه عنوان داور درون جشنواره‌های مختلف و گاهی درون مقام مدرس درون دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های معتبر بین‌المللی حضور دارد.

کامران سروش

با تجربه‌ای حدود 30 سال، کامران سروش باسابقه‌ترین داور مسابقه آشپزی است. او تنـها ایرانی دارنده ستاره از موسسه مـیشلین استار هست که بـه هتل‌ها و رستوران‌های بین‌المللی ستاره مـی‌دهد . سروش زمانی کـه در اروپا رستوران‌داری مـی‌کرده، توانسته از این موسسه ستاره بگیرد و حدود هفت سال سابقه کار تلویزیونی و آموزش درون زمـینـه آشپزی دارد.

سامان گلریز

برای تماشاگران تلویزیون سامان گلریز نام و چهره‌ای آشناست. او درون رشته عکاسی فارغ‌التحصیل شد، اما علاقه بـه آشپزی او را بـه تحصیل درون رشته هتلداری کشاند و توانست درون رشته آشپزی بین‌المللی از دانشگاه استار کلاید تخصص بگیرد. گلریز به‌منظور تحقیقاتی درون زمـینـه تغذیـه و آشپزی بـه اروپا، آفریقای شمالی و جنوب آسیـا نیز سفر کرده است.

الهه سلامـی

کوردون بلوی فرانسه le cordon bleo)) کـه معتبرترین مدرسه آموزش آشپزی درون اروپاست و در سراسر دنیـا شبعاتی دارد، هر ساله فارغ‌التحصیلان بسیـاری بـه دنیـای آشپزها و سرآشپزها معرفی مـی‌کند. الهه سلامـی یکی از این فارغ‌التحصیلان هست که حدود 12 سال درون زمـینـه علوم تغذیـه، آشپزی و آموزش فعالیت مـی‌کند.

آذر مـهاجر

گروه رادیو و تلویزیون




[جام جم سیما - انتخاب آشپز برتر درون مطبخ تلویزیون الهه سلامی آشپز]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 04 Jul 2018 09:25:00 +0000